A- A A+

 

2.1.   Analitzeu la imatge considerant els aspectes següents:

  • ordre de lectura i recorreguts visuals;
  • estructura de la imatge;
  • valoració cromàtica;
  • textures.

2.2.   Expliqueu detalladament les eines i els procediments que pot haver utilitzat l'autor per 
a crear aquesta fotografia, i justifiqueu el vostre raonament.


Es valorarà la capacitat d’anàlisi visual de la imatge proporcionada i la corresponent argumentació. És previsible que l’alumnat no podrà desenvolupar – o ho farà d’una manera hipotètica o intuïtiva- els aspectes que no es puguin deduir d’una anàlisi purament visual o dels quals no se li proporciona informació. Cal pressuposar també que l’alumnat d’aquesta matèria pot no haver tingut una formació sistemàtica o completa sobre la Història de la Fotografia.
Es valorarà molt positivament la utilització de terminologia pròpia de la matèria, encara que l’anàlisi no sigui del tot precís.
A tall de referència i context:
  • ordre de lectura i recorreguts visuals: 
  1. un possible ordre de lectura basat en la llei de terços ens portaria a resseguir la diagonal de la imatge de l’extrem superior dret fins a l’extrem inferior esquerre. Fent això seguiríem la silueta del futbolista fins a un dels punts de major pes visual que podem identificar com la bota del futbolista i la seva trajectòria cap a la pilota.
  2. Un altre ordre de lectura també correcte estaria basat en la divisió en tres franges horitzontals: en la franja central recauria tot el pes visual d’una lectura tant vàlida d’esquerra a dreta com de dreta a esquerra.
  • estructura dels elements que composen la imatge; la imatge la formen quatre elements: el cel, la terra, el futbolista i la pilota. El cel i la terra conformen el fons de la imatge i gairebé es confonen en una difuminada línia de l’horitzó. Són, de fet, el marc irreal i incorpori on vola la imatge del futbolista. El jugador esdevé un personatge mític, dotat d’unes portentoses ales, que sorgeixen de la seva esquena com feixos de llum i li permeten volar. Finalment la pilota com un petit astre dotat de llum pròpia esdevé l’objectiu de tota l’acció i de tota la força continguda i congelada en l’instant captat del moviment del futbolista.
  • valoració cromàtica; l’autor de la fotografia supedita la seva opció cromàtica a la realització del encàrrec que ha de resoldre: la mitificació de la selecció nacional de futbolistes del Camerun. El color verd de l’uniforme, doncs, domina la paleta de colors que l’artista utilitza. Valorarem que els alumnes destaquin l’ús de les diferents games i tonalitats del color verd, diferenciant entre el verd del cel, el de la terra, el de l’equipació i el verd semitransparent de les ales.
  • textures; són quatre les textures que destaquen: la gespa compacta i molt sòlida, el cel ennuvolat eteri i dispers, que envolten el protagonista absolut de la fotografia; l’àngel format per la unió del futbolista, representat en una imatge realista, i de les ales, representades com a pura energia lluminosa que sembla sorgir del no res per donar-li una força i una aparença sobrehumanes.

2. Es tracta d’un muntatge digital. El muntatge de l’escena es crea juxtaposant elements reals, prèviament fotografiats mitjançant l’ajuda de programes informàtics de retoc de la imatge fotogràfica, com ara els més habituals photoshop o paintshop-pro. 
El resultat és una imatge formada per components verídics però que ens mostren una escena totalment fictícia i que contradiu les lleis físiques, com és que un home pugui volar, significat simbòlic de la fotografia.

La manipulació digital a més crea un element totalment irreal com són les grans ales brillants que converteixen al jugador en un àngel. Ens trobem davant d’una composició que ens remet, en certa forma, a la mitologia que dotava de poders  sobrenaturals als éssers humans i els convertia en èmuls dels déus, com vol l’artista representar als jugadors de la selecció de Camerun: herois capaços de grans proeses i dignes d’admiració.
 
Joomla templates by a4joomla